Saturday, August 22, 2009

Alhamdulillah BANG PUASA.

Syukur kawan2 kita dapat berpuasa lagi. Kan gitu!

Allah s.w.t masih memberi peluang kepada kita untuk menunaikan ibadah puasa di bulan yang mulia ini. Sangat beruntung kita!

Allah mahukan kita sume ni sihat!

Sihat tubuh badan dengan memberhentikan sejenak program makan-makan dan minum-minum yang tak dapat dipisahkan dalam aktiviti harian.

Kalau program dalam perut dah boleh control tak de masalah segala pencemaran yang terdapat dalam perut dapat di settle dengan baik. Antara caranya, ni lah dengan berpuasa!

Kenapa saya cakap gini ni, kerana teringat kepada kata-kata Baginda s.a.w yang memberi maksud perut adalah tempat tumbuhnya atau tempat merebaknya penyakit.

Di sini dapat kita fahami bahawa segala benda yang kita dok telan setiap hari tu akan masuk dalam perut.

Tak kira makanan jenis mana. Pedas ke sejuk ke panas ke dan macam2 lagi la...

Jadi pendek kata perut lah menjadi mangsa kita untuk menyelegarakan sume benda ni.
Benda yang tak elok dio reject keluar. Cara keluar faham2 sdirilah....%^%##

Yang elok pulak dia serat masuk dalam tubuh jadikan tenaga untuk kita dan sebagainya...
Bagus sangat2 kalau dia diberhentikan sekejap kan...

Rileks sikit. Ala macam kete kita gak kalau perjalanan yang jauh kita kena berhenti kan nanti enjin kete meletup! ha kalau tak berhenti. Jaga kau....

Namum ada juga jenis manusia yang tak mahu nak hidup sihat!!

Mereka mengelak don dari puasa. Apa jenis hamla aku pun tak tau. Memang yang aku cakap kan ni orang Islam la. Kalau yang kafir tu cakap buat pe.

MasyaAllah mengelak dari puasa. Alasan mereka keje penat bang! Macam mana kite mahu tahan. Minum tak leh makan tak leh habih nak buat keje cam mana?

Uzurrr....bang!

Aik!! mudah pulak dia cakap uzur!! Hai abg2 sekelian kalau abg2 sekelian baca sejarah Nabi ketika perang Badar bersama-sama dengan sahabat2 Baginda. Ni nak lawan orang musyrik ni...bukan Main2. Ha cuba jawab! Bila peperangan itu berlaku?

Di bulan puasa bang! Bulan Ramadhan.

Masa tu panas cuaca panas bang! Siang hari Nabi berperang!

Tidak juga Nabi dan sahabat tidak puasa mereka sume puasa.
Kesian la kat diri abg tu sdiri. Kalau abg tak mahu nak jaga diri tu sapo la yang mahu jaga diri abg tu....

K, SALAM RAMADHAN 4 U ALL.

3 comments:

NURA said...

salam sobat
iya alhamdulillah menjumpai bulan suci ramadhan lagi.
selamat menunaikan ibadah puasa ya...

Mhamdan said...

ye terima kak sama2 kite tunaikan puasa dengan terbaik

Mhamdan said...

puase molek2 deh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...