Monday, August 23, 2010

Air memancut

Masalah dimana-mana ada. Kita nak lari dari masalah. Boleh ke. Cuba lari kalau boleh. Sebagai contoh masalah keluarga. Tengok nenek wook orang Terengganu yg tak sanggup lagi berjanda setelah 23 kali bercerai. Suaminya timbulkan masalah. Dah bebas dari tahanan dadah kena tahan lagi untuk kali ke 2.

Masalah lelaki dan masalah perempuan. Berzina walau dibulan puasa. Orang beriman dok berseronok sambahyang terawih tapi malang diorang dok berseronok berzina. Akhirnya silap haribulan mengandung. Rasa malu sangat. Berdosa tak rasa. Keputusannya selepas melahirkan baby dibuangnya.

Itu antaranya masalah kecil dan besar pendek kata hidup kita ini sentiasa dirundung masalah.

Tapi kamu wahai hamba beriman, ingat di dalam kitab suci Allah dah bagitau fomuler untuk menangani masalah dengan berhikmah. Tidak lain tidak bukan iaitu melalui“ Zikrullah”.

Ingat akan Allah. Insyaallah jiwa dan hati akan tenang setenang air tasik di waktu pagi yg dingin.
Banyak2 masalah namun ada seciput kedapatan di kawasan perumahan yg saya tinggal. Masalah dengan orang india.

Antaranya pabila ada majlis keramaian mesti mereka memasang radio sekuat hati. Nak kata mereka pekak entah nampak ok je. Kan elok kalau pasang perlahan radio tu tak mengganggu jirang tetangga.

Antaranya lagi, medan lepak petang hari. Tempatnya bersebelahan rumah saya. Punyanya berbulu mata tengok budak2 gelap apabila mereka berhimpun. Ada yg memancing tak tahannyamereka minum arak. Memancing pulak dalam longkang. Arak yg habis diminum dibuangnya tin ikut suka.

Pening kepala. Nasib baik tak tiap2 hari begini kalau tiap2 hari mungkin saya akan jadi separuh mereng.

Ha nak jadi cerita pagi tadi hujan turun renyai2. Saya pun keluar ke halaman rumah nak sedup udara sejuk kat luar. Segar sungguh arghhh.

Melangkah je keluar kedengaran suara air memancut dengan kuat.

“Eh bunyi air hujan ke” fikir saya sejenak. Eh tak mungkin bunyi air hujan begini kerana hujan bukannya lebat.

Saya menjenguk sekeliling rumah tak de apa. Sambil dok memerhati ke kawasan kiri dan kanan rumah tiba2 saya terperasan rumah sebelah kiri.

Memang rumah ni penyewa jarang tinggal. Dia tinggal ditempat lain. Kadang2 je dia datang.
Betul2 ditepi pintu pagar rumahnya kelihatan air memancut dengan kuat.

Lalu terdetik dalam hati. Ni mesti paip bocor. Tanpa melengahkan masa saya ambik payung lalu melangkah keluar untuk memastikan apa yg berlaku sebenar. Paip bocor ke apa.

Kemudian sampai je ke tempat tersebut. Sangkaan saya kurang tepat. Paip tak bocor tapi tercabut terus.

Kepala paip yg menghubungkan meter air hilang. Kena kebas!.

Alahai..keparat mana yg kebas. Sewel sungguh orang ni. Tak de displin hidup langsung.

Meter air dia tak ambik yg dia ambik kepala paip tembaga. Dah meter air plastik mana diambik nye.

Ni satu lagi masalah.

Saya pun kembali kerumah pakai baju hujan pakai topi keledar nak tutup kepala dari kena hujan. Lalu saya ambik plastik tebal dan dawai.

Saya pun ikat agar air tak banyak keluar. Cubaan sungguh dibulan puasa.

Hai adik kat bawah ni nak kemana lak. Si Harraz bersama sepupunya Absyar.


Naik kete tu tak pakai tali pinggan keledar. Nanti polis saman. Hehehe…


Di hari minggu macam2 ler gelagak pabila bertemu Harraz ngan Absyar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...