-

Monday, October 31, 2011

Adat dahulu kala masih ada di Terengganu


Pada mulanya memang saya tidak perasan. Ya betul, ceritanya lebih kurang begini. Pada minggu lepas saya bersama keluarga mertua pergi ke Terengganu iaitu di kampung Tok Nasek. Kami ke sana adalah atas jemputan majlis cukur anak sulong abang ipar saya.

Lihat gambar di atas. Adenye buah kelapa muda yg dipotong di bahagian atas dalam bentuk bintang. Mengikut kata keluarga sebelah abg ipar buah kelapa muda yg di potong itu nanti akan di jadikan bekas rambut 'baby' yg di cukur.

Daun kelapa muda tu pula katanya sebagai alat 'Pelepas'. Entah nak melepas apa ke benda.

Aiii...saya rasa ini pertama kali saya dapati masih ada golongan yg mengamalkan adat seperti ini.

1 comment:

Khairi Mohd said...

nak melepas tak payah daun kelapa, teran sikit jerrr hehehehe.

tok bui ceramoh sikit ko?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...