Monday, June 13, 2011

PM punya gaji.

Terbeliak bijik mata tengok senarai Gaji Perdana Menteri Malaysia & Gaji Menteri Malaysia, ha tu dia :

• Perdana Menteri – RM 22,826.65 sebulan cuba x setahun berapa?>>>>
• Timbalan Perdana Menteri – RM 18,168.15 sebulan
• Menteri-Menteri Kabinet – RM 14,907.20 sebulan.
• Timbalan Menteri-Menteri – RM 10,847.65 sebulan
• Setiausaha Parlimen - RM 7,187.40 sebulan
• Ahli Dewan Negara – RM 6,508.59
• Ahli Dewan Rakyat – RM 4,112.79

• Elaun-elaun Menteri? Elektrik, minyak, majlis-majlis keramaian, bil telefon, bil air, bil elektrik, bercuti, driver, kereta dan lain-lain lagi. Semuanya ditanggung. Sedapnye kalau kita semua rakyat macam nih jugak.

Gaji para menteri besar pulak. Ni dia.

Setiap negeri ada enakmen mereka dan gaji ni semua adalah di bawah Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Saraan). Di bawah ini adalah contoh gaji Menteri Besar dan exco di sebuah negeri.

• Menteri Besar – RM14,175.15
• Anggota Exco kerajaan negeri – RM6,109.29
• ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) – RM4,112.79

Sebab tu adik kakak mereka masing-masing berusaha sedaya upaya yang ada untuk mengekalkan jawatan mereka. Kalau dah tak jadi PM gayanye tak dapat ler gaji besar lagi. Gaji mereka semua duit kita. Kita kan rakyat malaysia hah memang duit kita semua ler.

So, oleh kerana barang semua naik harga makcik kat kampung yang tiap-tiap hari buat kuih dok asyik pusing kepala pening-pening. Harga minyak masak naik lagi woi! ayo yo.

Nampaknye kena goreng karipap pakai air pulak ni. Kalau air bereh air sungai banyak!.

Orang atasan mana mereka rasa harga barang naik. Benda lain naik mungkin mereka rasa. Ops!. Ye la orang gaji ada. Beli barang orang gaji basuh baju orang gaji. Masak kat dapur pun orang gaji. Gosok baju pendek kata semuanya kerja rumah orang gaji yang buat. Habis bos buat apa? Tunggu gaji masuk ler.

Info ni saya dapat daripda melayucyber@yahoogroup

8 comments:

stylolyta said...

perrgh..byk gak tu..tp pm singapore lg standard kot gaji die..seksok kalo aku jd perdana menteri aku akan jadikan malaysia sbgai welfare state..doa2kan la ye. hu

Mhamdan said...

ye ke, sblum jadi bleh cakap kalau dah jadi hah ...ntahla.

stylolyta said...

welfare state....
knapa, impossible ker?

Zul Aziz / Linda Basri said...

Sebenarnya kita pun mampu dapat gaji camtu...lebih lagi pun boleh. Tapi kenalah hadir ke kursus yang kami anjurkan dulu.

Mhamdan said...

possible, memang bleh stylolyta..

Mhamdan said...

Zul:kursus menda tu

Zul Aziz / Linda Basri said...

Kursus Usahawan e-Pendidikan yang akan diadakan pada 19/06/11 di Kampus Kota Kuala Lumpur. Bayaran RM70 untuk seorang peserta beserta 3 kali makan. Ramai yang dah berjaya melalui Program nie, ada yang dah dapat Ratusan Ribu sebulan. Tiket terhad...siapa cepat dia dapat.

Zul Aziz / Linda Basri said...

Kalau tak tumbuh tak melata kalau tak sungguh saya tak berani nak kata.Kat luar ramai nak jalankan bisnes sendiri tetapi persoalan utama ialah MODAL.Hadirilah Seminar kami agar anda faham serta mendapat pendedahan sebenar bagaiman Program Pendidikan dapat Menjana Ekonomi keluarga.Purata pendapatan 1 keluarga di Kuala Lumpur dala 3000K pun masih dianggap miskin kota.Bukan memaksa tetapi ingin berkongsi dgn saudara sesama ISLAM.Orang yang mampu bersedekah dgn banyak adalah orang kaya,banyak melakukan amal jariah juga orang kaya.Dua golongan yg dibenci oleh ALLH S.W.T:1)KEKUFURAN2)KEMISKINAN.Sampai bila kita hanya nak melihat kejayaan orang lain serta kekayaan orang lain sedangkan kita berada dibumi Malaysia,bumi bertuah.Warganegara asing berlumba-lumba menuai rezeki dibumi kita tetapi kita masih menanam benih yang belum tentu masa tuaiannya.Nilailah dgn MATA HATI yang suci MURNI.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...