Wednesday, July 29, 2009

Ulasan buku karangan Abu fida' "ubati dirimu dengan ayat Al-Quran"

Lebih kurang seminggu dah, buku abu Fida' aku translate ke bahasa kita. Bahasa melayu.
Buku ni bagus sngat kalau sahabat yang rajin membaca dapatnye seberapa segera. Secara ringkasnya ia mengisahkan pasal nak berubat penyakit dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran.

Banyak doa-doa dan surah-surah yang boleh kita amalkan untuk diri kita sendiri, keluarga kita dan kalau orang mintak tolong bantulah.

Biasalah kita manusia ni banyak sangat pancaroba nya. Kalau tak manusia itu sendiri, ni puak-puak yang tak nampak ni 'Syaitan' laknatullah!

Diorang tak de keje lain. Kejenye asyik nak kacau anak adam.Ha! tu lah kejenye...hai..susah susah.

Antara tajuk yang penting dalam buku ni:

1. Allah s.w.t sahaja yang dapat menjauhkan kemudharatan terhadap manusia.
2.Apakah dalil berubat dengan Al-Quran?
3.Mencegah lebih baik dari beubat( sekarang H1N1 pandai-pandailah jaga).
4.Berubat dengan Al-Quran adalah syarat untuk kita.

Lupa nak kabo awal tadi buku ni dalam bahasa arab, bagi yang dapat faham bhs arab tu Alhamdulillah kalau bagi yang tak berapa nak faham tu..mudah je guna kamus bhs arab!

Kesimpulan, masa nak tidur cuba kita amalkan membaca surah Al Muawwizataini surah pelindung. Tu la surah yang akhir sekali dalam Al-Quran apa orang kg sebut surah 3 qul.

ok lah salam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...