Thursday, July 30, 2009

Dah tanggungjawab mesti kerja

Nak kata penat kerja ni tak lah penat sangat, tapi ada jugak tapinye...mata yang penat!
Masuk pagi terus mengadap demo nih, pahtu sampai petang dok mengadap lagi demo nih
Apa ceritanye ni.....

Teringat pada kisah seorang sahabat Baginda s.a.w. Beliau ni miskin orangnya. Satu kali datanglah beliau untuk berjumpa dengan Baginda semata-mata meluahkan apa yang terbenam dalam hati. Kalau tak luahkan kepada baginda nak luhkan pada siapa lagi?

Kemudian, berjumpalah dengan baginda tanpa melengahkan masa dia bertanyakan Baginda: " Wahai, Rasulullah sesungguhnya aku seorang miskin nak makan makanan tiada nak beli makanan duitnye takde, Apa yang perlu aku buat wahai Rasulullah".

Lalu Baginda menjawab dengan lemah lembut: " Wahai saudara pergilah engkau mencari kerja, ambik kapak ku ini kemudian pergilah kamu ke hutan dengan membelah kayu yang terdapat di sana. Kayu yang kau dapat itu jualkannya ke pasar"

Begitulah secara ringkas, kerja jangan dok malas kena rajin-rajin!

Sakit mata ni pedih-pedih rase dia kalau lama dok depan demo tu dah la kepala otak ni dok berpusing je..dok fikir benda-benda yang perlu aku fikir( pasal kerja).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...