-

Thursday, August 7, 2008

Apabila hati jadi batu (Siri 3)

Lalu rambut dibelai perlahan-lahan ikut urutan. Arah mana aliran rambut. Ke arah depankah? Ke arah belakangkah? Atau ke arah kiri dan kanankah?. Jawabnya rambut di kepala tidak berarah. Lintang-punkang alirannya. Menjadikan keadaannya kusut masai. Lalu ku kuatkan diri untuk bangun. Niat untuk bersama-sama mereka yang berkejaran itu.

Di tangan jambangan kain yang bersimpul-simpul. Keadaan rambut bertebaran seperti rumput kering bertebaran yang di pijak-pijak oleh sang lembu di padang. Matanya merah dan baju hendaknya di selam ke dalam sungai kelantan pasti semua hidupan dalam sungai akan mati. Tak mati paling tidak pening lalat %##$%.....

Tinggallah mak minah dengan anak lelaki tunggal Irman namanya. Budak kampung lebih gemar memanggil Irman dengan panggilan ‘man’ sahaja. Panggilan manja. Man itulah yang ditinggalkan ayahnya bernama Bidin yang telah menjadi arwah 10 tahun yang lalu. Akibat dipatuk ular tedung. Patukan yang sangat berbisa. Sekali patuk kaki pak Bidin terus kejang dan menjadi biru.

Sebenarnya pak Bidin ingin menyelamatkan man yang terjatuh dalam lubang tanah di pinggir kampung ketika mencari pucuk-pucuk ulam untuk dijadikan lauk nasi. Kedalaman lubang itu lebih kurang jarak lutut kaki seorang lelaki normal. Luasnya satu meter persegi. Kalau letak kedua kaki memang ngam. Tidaklah dalam lubang tu. Tapi…..

Irman mengelamun tersentak dengan panggilan maknya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...